Podejście strategiczne i plan na dowiezienie wyników jest jedną z rzeczy, która szczególnie nas wyróżnia. Przywiązujemy ogromną wagę do procesu strategicznego i pomocy w wypracowaniu przewag konkurencyjnych. To pomaga w następnej kolejności wybrać dopasowane kanały i modelować rentowny marketing. Zobacz historię jednej z takich współprac!
Jakie mieliśmy zadanie?
Gdy marka Artiker zwróciła się do nas z zapytaniem o wsparcie, wiedzieliśmy, że mamy przed sobą wyzwanie. Ich główne oczekiwania były jasne:
- Zbudowanie skutecznej strategii komunikacji w mediach społecznościowych
- Wdrożenie założeń strategii komunikacji w mediach społecznościowych według zakresu w planie marketingowym
- Komunikacja w mediach społecznościowych i reklamy płatne Meta Ads (FB + IG)
- Usprawnianie kolejnych działań i praca na lepsze efekty każdego miesiąca
- Uruchomienie kanałów w mediach społecznościowych celem budowania świadomości marki i zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym
A to wszystko w celu zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym (i kilku innych celów, o których napisaliśmy poniżej).
Marka wtedy miała już długą historię działania i była rozpoznawalna na rynku wśród grupy swoich klientów. Kobiet, które cenią sobie wygodne, komfortowe, wytrzymałe i estetyczne obuwie. Charakteryzował ją kompetentny i otwarty na eksperymenty zespół, który z zaangażowaniem pracował nad każdym elementem firmy.
Jaki był cel?
Podstawowym celem była chęć usystematyzowania obecnej komunikacji w internecie. Zespół marki Artiker chciał również wprowadzić nowe kanały komunikacji w postaci mediów społecznościowych, mając nadzieję na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym. Podsumowując nasze cele:
- Usystematyzowanie i uspójnienie komunikacji w mediach społecznościowych
- Zwiększenie świadomości marki i jej przewag wśród osób z grupy docelowej
- Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym
Krótko o realizacji
Analiza sytuacji wyjściowej
Przed przystąpieniem do jakichkolwiek działań, poświęciliśmy czas na zrozumienie marki. Z zespołem Artiker przeprowadziliśmy serię rozmów, na których przeanalizowaliśmy ich cele, przewagi konkurencyjne, historię oraz doświadczenia w marketingu. To pozwoliło nam na dogłębne zrozumienie DNA marki. Dzięki temu mogliśmy starannie zaprojektować badanie, które pozwoli nam lepiej poznać potencjalnych klientów.
Badania marketingowe
Dzięki wykorzystaniu grup na Facebooku, zebraliśmy odpowiedzi od ponad 100 potencjalnych klientów. Te wartościowe informacje pozwoliły nam na lepsze zrozumienie oczekiwań rynku w stosunku do marki Artiker.
Proces wykonania przez nas uproszczonego badania:
- Zaprojektowanie formularza Google z pytaniami umożliwiającymi poznanie klientów według koncepcji budowy person
- Wykorzystanie modeli Lean Canvas przy analizie person i ich oczekiwań względem produktów
- Zbudowanie procesu przeprowadzenia badania (postawiliśmy na miejsca w mediach społecznościowych, gdzie często bywają osoby z grupy docelowej marki Artiker)
- Zbieranie odpowiedzi (proces trwał kilka dni)
- Dogłębna analiza odpowiedzi i rozpoczęcie tworzenia strategii komunikacji w oparciu o nie.
Dzięki badaniom byliśmy w stanie połączyć to, co jest przewagą firmy z elementem, który okazał się jednym z istotniejszych przy podejmowaniu decyzji o wyborze danego obuwia przez klienta.
Dało to możliwość tworzenia każdego komunikatu w oparciu o potrzeby i wartości postrzegane przez klientów jako kluczowe. Mało tego, gwarantowało to spójność z produktami marki.
Audyt obecnej strategii
Analiza dotychczasowych działań marketingowych, obecnej strategii oraz konkurencji, była kluczowa do zaprojektowania nowej, skuteczniejszej strategii. Zapewniliśmy się, gdzie marka może zyskać przewagę nad konkurencją. Była to solidna podstawa do tworzenia rozbudowanego dokumentu strategicznego z opisanym planem działań.
Przygotowanie strategii social media
Po zebraniu wszystkich niezbędnych informacji, przystąpiliśmy do projektowania strategii. Skoncentrowaliśmy się na:
- Zdefiniowaniu marki Artiker i jej oferty.
- Ustaleniu odpowiedniego języka marki.
- Segmentacji i określeniu grupy docelowej.
- Opracowaniu strategicznego planu komunikacji.
- Zdefiniowaniu KPIów oraz tworzeniu szczegółowego dokumentu z wytycznymi.
Zaprojektowaliśmy slogany, storytelling, główne wytyczne do każdego z kanałów, brand promise, plan komunikacji i wiele innych elementów. Całość uzupełniona o grupy docelowe i określone cele przy założeniu o realizacji działań z planu.
To, co było tutaj bardzo ważne, to wyróżnienie komunikacji na podstawie realnych przewag znalezionych po stronie firmy. Były to przewagi, które jednocześnie w badaniach marketingowych potencjalne klientki określiły jako ważne dla nich przy wyborze obuwia. Dzięki temu zaprojektowaliśmy komunikację opartą o wartość i potrzeby grupy docelowej.
Wdrożenie strategii
Nasza praca nie skończyła się na stworzeniu dokumentu strategicznego. Byliśmy również zaangażowani w proces wdrożenia strategii, uruchamiając reklamy i pierwsze kampanie w social mediach. Sukces nie był przypadkowy – w pierwszym miesiącu działania zanotowaliśmy wzrost przychodów w sklepie internetowym Artiker.
Gdy zakończyliśmy proces strategiczny, zrobiliśmy spotkanie z zespołem marki. Dodatkowo nagraliśmy wideo z nagranym ekranem, gdzie omówiliśmy poszczególne elementy sklepu internetowego. Bardzo ważne było dla nas, aby każdy element w komunikacji marki był spójny i trafiał w potrzeby określonej grupy docelowej. Budowaliśmy wizerunek i wyniki sprzedażowe już od pierwszych komunikatów, unikając chaotycznego działania na oślep.
Efekt
Chociaż Artiker był już rozpoznawalną marką wśród kobiet w Polsce, zespół potrzebował strategii, która podkreśli wartość ich produktów. Wdrażanie strategii odbywało się płynnie i z każdym miesiącem obserwowaliśmy lepsze wyniki sprzedażowe. Kluczem do sukcesu była ciągła współpraca z zespołem Artiker, profesjonalne podejście oraz gotowość do wprowadzania innowacji.
Dzięki temu podejściu, marka Artiker staje się nie tylko rozpoznawalna w mediach społecznościowych, ale również kojarzona jako firma, która oferuje produkt o niezrównanej jakości. Komunikacja podkreśla jej unikalne wartości i przewagi konkurencyjne.
Życzymy dalszych sukcesów i jeszcze lepszych zwrotów z reklam!
Więcej o strategii marketingowej w Sociends.
Jeżeli prowadzisz firmę i działania w mediach społecznościowych, istnieje duża szansa, że nie posiadasz strategii komunikacji. Z naszych obserwacji wynika, że zdecydowana większość firm porusza się w social media po omacku, bez pomysłu na komunikację i jasnego komunikowania przewag. “Ktoś to obsługuje” i marki uznają temat za “załatwiony” ale z jakiegoś powodu nie działa to tak dobrze, jak mogłoby. Wystarczy bowiem budowa prostej ale przemyślanej, a nie życzeniowej strategii. Wtedy wyróżnisz się na tle konkurencji i znacznie poprawisz swoje wyniki.
Zadaj sobie kilka kluczowych pytań:
- Czy Twoja strategia w social media koncentruje się na autentycznym budowaniu relacji z klientami?
- Jakie elementy wyróżniają Twoją markę na tle konkurencji i czy są one widoczne dla Twojego odbiorcy?
- Czy zdajesz sobie sprawę, że zakup w Twoim sklepie to nie tylko transakcja, ale przede wszystkim emocjonalne doświadczenie dla klienta?
- Czy Twoje działania w mediach społecznościowych są celowe i konsekwentne, czy może rzucasz się od jednej idei do drugiej?
Nie zapominaj o lejku sprzedaży – Twoim kluczu do sukcesu w social media
Skuteczna strategia w social media musi uwzględniać różne etapy relacji z klientem. Koncepcja lejka sprzedaży zakłada, że nie każdy potencjalny klient jest na tym samym etapie w swojej drodze zakupowej. Najpierw jest “zimny”, nieznający Twojej marki, a potem, dzięki Twoim staraniom, staje się “ciepły”, gotowy na zakup.
Tworząc treść, pamiętaj, żeby dostosowywać ją do różnych grup odbiorców. Nie skupiaj się tylko na tych, którzy już są blisko zakupu, ale pamiętaj także o tych, którzy dopiero poznają Twoją markę.
W ramach współpracy wykonywaliśmy Reels i dbaliśmy o ich odpowiednią promocję. Poniżej znajdziecie kilka z nich, wraz z osiągniętymi zasięgami.
Porozmawiajmy o Twoim wyzwaniu
Rozwijaj firmę z nami
hello@sociends.pl